INTERVIEW || Begin dit jaar organiseerde VitaValley in samenwerking met Bart van den Belt de training Leiderschap bij Verandering. Drie maanden later deelden twee deelnemers hun ervaringen in dit artikel. Inmiddels is het bijna een half jaar geleden dat de training plaatsvond en zijn wij benieuwd: welke kennis of nieuwe vaardigheden worden er nu nog steeds in de praktijk gebracht?
Verandering op de werkvloer draait niet om de technologie of de verandering zelf, maar om het meekrijgen van de mensen die ermee moeten gaan werken. Hoe je dat precies doet, daar weet Bart van den Belt alles van. Op 30 maart organiseerde hij de workshop ‘Leiderschap bij verandering’. Een dag waarop veranderprocessen, weerstand en leiderschap centraal stonden en deelnemers concrete tools in handen kregen om met uitdagingen binnen hun SET-project aan de gang te gaan.
We spraken drie maanden later met twee van de deelnemers. Bram Kerkhoven, werkzaam als Projectmedewerker Zorginnovatie bij Carinova, een zorgorganisatie actief in thuiszorg, woonzorg en huishoudelijke hulp. En Michelle Stuy, medewerker ICT & Innovatie bij Zonnehuisgroep Amstelland, een aanbieder van ouderenzorg, thuiszorg en intensieve verpleeghuiszorg.
Lange termijnplanning helpt bij korte termijn doelen
Bram volgde de training om goede tools in handen te krijgen om verandering in de zorg bij collega’s op een positieve manier te stimuleren. Hoe kijkt hij zes maanden na het volgen van de training erop terug en hoe past hij de kennis nu toe in de praktijk? ‘Het werken met korte termijn doelen en goed de multidisciplinaire samenwerking zoeken helpt heel erg met de voortgang van het project. Het helpt mij vooral met het nemen van de leiding binnen het project, en het daarmee begrijpelijk en te overzien te houden voor collega’s. Middels een lange termijnplanning zijn er werk- en stuurgroepen gevormd, die ieder mee kunnen helpen aan korte termijn doelen. Mijzelf helpt het heel erg om op die manier de lijnen uit te zetten en zelf ook niet het overzicht te verliezen.’
Extra trainingsmomenten en een digicoach
In dit interview vertelde Michelle dat haar grote uitdaging is om niet in patronen te blijven hangen. ‘Ik kan lastig omgaan met weerstand en vind het soms uitdagend om iedereen te motiveren. In theorie heeft dat meer met mij te maken, ik loop daarbij vooral tegen mezelf aan. Ik weet dat communicatie hierbij een hele grote rol speelt.’ Hoe ervaart zij dit nu? ‘Sinds de training kijk ik anders naar medewerkers als ik merk dat zij wat weerstand hebben. Ik probeer iets niet te verdedigen, maar te vragen of zij misschien nog meer uitleg, kennis of kunde nodig hebben. In het project heb ik daarom ook rekening gehouden met extra trainingsmomenten en een digicoach die de hele week bereikbaar is om medewerkers te ondersteunen. Dit mag ook voor vragen die niet direct met het project te maken hebben, maar bijvoorbeeld wel met digitale vaardigheden die indirect ook invloed hebben op de inzet van innovaties.
Fluitend Veranderen
Michelle: ‘Daarnaast hou ik tegenwoordig zoveel mogelijk rekening met kleine stappen zetten. We zijn veel meer agile gaan werken, en laten de ideeën bij de medewerkers vandaan komen, zodat zij ook meer eigenaarschap ervaren. Als zij dan niet mee werken, dan zijn het hun eigen ideeën die niet uitgevoerd worden. Zo kan ik mezelf ook op een andere positie houden waardoor ik mezelf minder verantwoordelijk voel, maar wel beter kan sturen en ondersteunen. En het succes komt echt uit de medewerkers.
Het boek Fluitend Veranderen heb ik inmiddels bijna uitgelezen. Ik heb in de tussentijd nog contact gehad met Bart en hoop volgend jaar bij een seminar van hem aan te kunnen sluiten. Ik vind hem erg inspirerend, vooral omdat hij alles zo simpel en met zoveel geduld weet uit te leggen.’
Meer lezen?
Als vervolg op de trainingen over gedragsverandering bij medewerkers is voor alle SET-up deelnemers de online Academy over Praktisch Leiderschap van Bart van den Belt beschikbaar. Je kunt de video’s hier bekijken.