INTERVIEW || Met behulp van SET-COVID-19-subsidie startte De Zorgcirkel, specialist in ouderenzorg, -behandeling en -revalidatie, met de zorgrobot Tessa. Inmiddels worden zo’n 100 cliënten ondersteund door Tessa. In dit interview spreken we niet alleen de zorgorganisatie die gebruik heeft gemaakt van SET-COVID-19-subsidie, maar ook de partner leverancier Tinybots. In hun project stonden samenwerking, continue afstemming en partnerschap centraal.
Wil jij e-health opschalen binnen jouw zorgorganisatie? Vraag dan nu SET-subsidie aan.
Desiree Fonk, projectmanager innovatie en informatievoorziening bij De Zorgcirkel, houdt zich met name bezig met innovatie rondom zorgtechnologie. Jan-Willem Heeg, COO bij Tinybots, ontwikkelaar van de Tessa-robot, richt zich op het inzetten van Tessa als onderdeel van de zorg, tezamen met een heel team van zo’n 17 personen. Er zijn al zo’n 150 zorgaanbieders in Nederland die nu met de Tessa werken.
Een stukje uit het interview is hieronder weergegeven. Het gehele artikel is te lezen op de site van ZonMw.
Kun je een korte samenvatting geven van het SET-COVID-traject dat jullie doorlopen hebben?
Desiree: “In de thuiszorg zagen we een groeiende groep cliënten met dementie, gekoppeld aan een steeds grotere behoefte naar verbale begeleiding en activatie in dagstructuur. Vanuit deze behoefte en onze visie om de cliënt te ondersteunen in zelfredzaamheid onderzochten we welke technologie hierbij kan ondersteunen. In september 2020 kwam ik een artikel tegen over de Tessa. Toen heb ik contact gezocht met Jan-Willem, hij gaf de tip voor de SET-COVID-subsidie*. Die hebben we toen aangevraagd en gekregen.
*SET-COVID was een noodregeling tijdens de coronaperiode. Momenteel kunnen alleen de reguliere SET en de SET visievorming worden aangevraagd, die andere voorwaarden hebben.
Met de subsidie onderzochten we drie dingen. Ten eerste keken we wat Tessa aan toegevoegde waarde kan opleveren voor welke cliënten. Ten tweede keken we in welke mate het bijdraagt aan de zelfredzaamheid van de cliënt en doelmatige zorginzet. Als laatste richtten we ons op de vraag wat een effectieve ondersteuning kan zijn in de adoptie van de Tessa, zowel richting de cliënt als medewerkers. De SET geeft veel financiële mogelijkheden: verletkosten voor medewerkers vergoeden, ondersteuning inkopen en natuurlijk het inkopen van de Tessa’s zelf.”