TERUGBLIK || Wat ging er mis bij het implementeren van beeldbellen bij zorgorganisatie Sensire? Met welke aanpak werd e-health de tweede keer wel goed neergezet bij zorggroep Adelante? En wie is er cruciaal bij het laten slagen van een implementatieproces: de zorgmedewerker of de patiënt? Dit waren de drie meest gelezen verhalen van het afgelopen kwartaal.

 

Er werd zo gefocust op de technologie, daardoor vergaten we het probleem uit het oog”.
Als in 2010 de iPad wordt uitgerold binnen Sensire, gaat dit direct gepaard met een vliegende start. Veel ouderen zagen de meerwaarde van de iPad, om te beeldbellen, het nieuws te lezen of een spelletje te doen. Het oorspronkelijke doel, de werkdruk verlichten bij Sensire, werd echter niet behaald. Een klein stukje zorg werd vervangen door beeldzorg, maar het leverde te weinig op. Dezelfde mensen die langs moesten komen voor steunkousen, moesten vervolgens ook bereikbaar zijn voor de zorg op afstand via de iPad.
“De grootste fout die daarna gemaakt werd, is dat er met een bedrijfsmatige blik naar zorg op afstand werd gekeken. Er moest ineens gestuurd worden op inzet en aantallen. Het ging niet langer om: waar past het bij? Maar om zoveel mogelijk klanten van een iPad voorzien.” Vera Goldewijk, innovatiemanager bij Sensire, vertelt in dit eerlijke interview wat er precies mis ging bij Sensire. Meer lezen?
 

Razendsnel e-health opschalen én net zo snel weer afschalen.
Tijdens de covid-19 pandemie wordt bij Adelante, een zorggroep met onder andere volwassenenrevalidatie, beeldbellen en online revalideren ‘ineens razendsnel opgepakt’, vertelt projectleider e-health Margreet Meens. “Het was niks doen of digitaal aan de slag gaan. Echter: deze digitale toepassingen werden ook net zo snel weer afgebouwd toen de reguliere zorg weer op gang kwam en zorgverleners en cliënten weer een alternatief kregen. Van beter dan niets werd er ineens kritischer gekeken: wat voegt het toe, welke meerwaarde heeft het voor de patiënt, voor de medewerker en voor de organisatie?”. In dit artikel vertelt Margreet hoe Adelante hierna te werk is gegaan om e-health opnieuw op een gefundeerde manier in de organisatie te borgen.

 

Is de zorgmedewerker of de patiënt cruciaal voor het laten slagen van het implementatieproces?
Wanneer deze vraag wordt voorgelegd aan zeventig deelnemers aan een talkshow over implementeren, geeft ruim zeventig procent aan dat de rol van de zorgmedewerker cruciaal is voor het slagen van de implementatie van e-health. Eén deelnemer licht toe: ‘Is de zorginnovatie niet gedragen door de zorgverlener dan gaat de implementatie niet lukken is mijn ervaring’. De overige deelnemers zijn het niet eens deze stelling. Zij geven aan dat beiden, zowel de patiënt als zorgmedewerker, centraal moet staan, maar dat juist de zorgmedewerker belangrijker is in het slagen van de implementatie. Hoe kijkt u hier tegenaan?