INTERVIEW || In dit interview gaat ZonMW in gesprek met Hetty Peeters en Esther Jacobs van ZZG zorggroep. Deze zorgorganisatie in de regio Nijmegen zit niet stil wat betreft het gebruik van e-health. Na een SET-project van één jaar, zijn zij nu klaar voor de volgende fase: borging en structurele bekostiging van zorgrobot Tessa. In dit interview vertellen zij over de geleerde lessen, uitdagingen en resultaten van hun SET-project.
Een stukje uit het interview is hieronder weergegeven. Het gehele artikel is te lezen op de site van ZonMw.
Waar zijn jullie het meest trots op?
H: “Dat we in de moeilijke COVID-tijd collega’s én cliënten enthousiast hebben kunnen maken voor zorgtechnologie. Een tijd waarin de prioriteiten elders lagen. We hebben collega’s de keuze gelaten: als ze tijd hadden, konden ze ermee aan de slag gaan. Ze vonden het wel nog spannend, maar zijn er toch vol voor gegaan.”
E: “In het begin zeiden veel mensen: hoe kan zo’n ‘bloempot’ iets toevoegen in de zorg? We hebben vanaf het begin gezegd dat het een onderdeel moet zijn van de geïndiceerde zorg. De sociale indicatie is leuk meegenomen, maar het moest worden ondergebracht en geïntegreerd in het zorgplan. Nu dragen medewerkers zelf cliënten aan waar de Tessa mogelijk iets voor is. Allemaal met de insteek en onderdeel van geïndiceerde zorg. Daar ben ik het meest trots op.”
H: “En dat we aanwezig kunnen zijn op de momenten waarop het professioneel nodig is, maar als cliënten het zelfstandig met de Tessa kunnen, ze dat zelf laten doen.”
Welke resultaten zijn er behaald met SET?
H: “Meer zelfregie van cliënten is het belangrijkste resultaat van ons SET-project. Er hoeft niet meer iemand in huis te komen die helpt herinneren om te gaan eten. Mensen staan zelfstandig op, gaan zichzelf wassen en aankleden. De collega’s zien ook dat hun cliënten daar goed op reageren. In plaats van dat je aanwezig bent met de ‘handen op de rug’, is er nu een Tessa waar de cliënt zelf mee aan de slag gaat. Het stukje zelfvertrouwen bij de cliënt is daarbij heel belangrijk.”
E: “Ook de volhoudtijd van mantelzorgers wordt verlengd dankzij de Tessa. En als we daarnaast minder fysieke wijkverpleging hoeven in te zetten kunnen we met hetzelfde personeel meer andere cliënten helpen.”
H: “Gemiddeld besparen we zo’n 130 minuten per week aan zorguren. Zoals gezegd kunnen we deze tijdswinst gebruiken om andere cliënten te helpen die wel echt fysieke zorg nodig heeft. Zo kunnen we de juiste zorg op de juiste plek leveren.”
Lees verder op de website van ZonMW.
Meer lezen?
SET-up startpakket: zorgrobots
Zorgrobot Tessa: cliënten gaan 85% vooruit